praktische tips om direct mee aan de 
slag  te gaan

Tips en tricks

Hoe zorg je dat je mailbox niet overloopt, hoe hou je orde in je agenda en hoe zorg je ervoor dat je deadlines haalt? Op deze pagina krijg je praktische tips en tricks waarmee je meteen aan de slag kunt.

TIP #1

BE LEAN

Gaat er bij jou ook zoveel tijd verloren om spullen te zoeken die je kwijt bent? Daar kun je echt gefrustreerd van raken he….. al dat zoeken naar sleutels, pennen, kleding, telefoons, opladers enz., vooral als je haast hebt of iets veel belangrijkers te doen hebt of ergens nú naar toe moet.  

De oplossing: Geef al je spullen een vast plekje. Vanuit het Engels kennen we hier een uitdrukking voor: BE LEAN en dit betekent zoiets als: Efficiënt voorbereid om perfect je werk uit te voeren. Door je spullen efficiënter op te ruimen, bij te houden en een vast plekje te geven ben je op gebied van je spullen in ieder geval vast LEAN.……..

En echt hoor…jij kunt het ook. Gewoon alles een keertje uitzoeken, organiseren, weggooien wat overbodig is en alles wat moet blijven, een vaste plek te geven. Of het nou gaat om je kleding, papieren, verzekeringen, bonnetjes, elektronica, opladers, gereedschap, noem maar op…

Als je alles een vaste plek geeft, dan heb je het zo gevonden wanneer je het nodig hebt. Het kost misschien een paar minuutjes extra om alles steeds netjes terug op z’n plek te leggen (dat vergt echt wel wat aanleren), maar je bespaart jezelf heel veel tijd en irritatie wanneer je het item nodig hebt en het weer niet kunt vinden….

TIP #2

MAAK JE DAG LEUKER COMMUNICEER EFFECTIEF

Slechte communicatie is namelijk een enorme tijd én energie slurper…

We kennen het allemaal: Even snel een e-mailtje sturen met half volledige informatie of instructie. Dit kan vele onnodige uren toevoegen aan je project. En dan heb ik het nog niet over een verdedigende houding of juist aanvallend. Al deze zaken vertragen en laten het samenwerken stroever verlopen. Ze slurpen energie bij jou en bij degene die het mailtje leest. En….. het geeft niet het effect wat je graag zou willen en is daarmee dus niet effectief.

Je wordt een stuk effectiever als je eerst even rustig nadenkt over wat je precies wilt communiceren, hoe je dit wil formuleren voor het juiste effect en hoe je kunt voorkomen dat je onnodige ruis veroorzaakt bij de ontvanger.

Dat kost even wat meer tijd en energie in het beginstadium maar de winst die je behaalt erna is enorm. En de energie blijft positief. En dat maakt je dag een stuk leuker! 

TIP #3

MULTITASKING MAAKT DOM

Zo. Dat is nog eens een statement….Multitasking maakt dom…

Maar onderzoek heeft wel uitgewezen dat dit echt zo is. Kijk hier het filmpje van Nieuwsuur

Misschien denk jij: Ja, maar ík kan het wel….

Een rapport lezen én even je social media checken.
Nadenken over de volgende stappen in je project én het gesprek van je collega’s volgen.
Accuraat invoeren van gegevens én een telefoongesprek voeren.
Een denkklus klaren én al je pop-ups lezen.

Laat je niet meer beetnemen. Onze hersenen zijn hier niet op ingesteld. Want je denkt misschien dat je meer voor elkaar krijgt als je Multi-taskt, maar het tegendeel is waar. Je wordt er juist dommer van. De kwaliteit van je werk is minder accuraat en je bereikt veel minder.

Als je echt efficiënt wil zijn dan kun je beter geconcentreerd werken met zo min mogelijk afleidingen, dwz: Monotasking. Dan bereik je niet alleen meer, maar je werk is van betere kwaliteit en je voorkomt dat je tijd en energie verliest omdat je zaken opnieuw moet doen en je fouten moet herstellen. Je hersenen zullen je voor altijd dankbaar zijn

TIP #4

ENERGIEF OF EFFECTIEF…. THAT’S THE QUESTION…

Vraag NU gratis onze 3E test aan.

Veelal stop je ongelofelijk veel energie in je werk. Je werkt over als het moet, loopt alle gaten dicht, zegt op elk verzoek JA want dat hoort. Je wilt graag iedereen te woord staan en elke hulpvraag beantwoorden en het liefst NU.

Maar is dat werkelijk Effectief? Dat is de vraag die je een keertje onder ogen moet durven zien….

Want heb je echt een voldaan gevoel aan het einde van jouw werkdag? Heb je echt het gevoel zaken voor elkaar te hebben gebracht? Of ligt die stapel er nog steeds? Puilt jouw email box uit met mails waar geen einde aan lijkt te komen? Raak je langzaam maar zeker het overzicht kwijt en voelt het alsof je achter de feiten aanloopt…

In plaats van nog meer Energie te stoppen in je werk, is het veel slimmer om te kijken hoe Effectief je werkelijk bent in jouw werkzaamheden, planning, doelen, taken enz.

Effectiviteit betekent namelijk doelgericht werken. Weten wat je doelen zijn en dáár op focussen. Het is dus zaak om te richten op die taken die daadwerkelijk effect teweeg brengen en je dichter bij je doelen brengen en deze dan zo efficiënt mogelijk uitvoeren.

Energiek oftewel hard werken staat beslist niet garant voor Effectiviteit.

Wil je jouw score weten? Vraag dan onze 3E test aan (3E staat voor: Effectiviteit, Efficiëntie en Energie).

Stuur een mail via onze contact formulier, vermeld in de tekst '3E test' en je krijgt de test via de mail toegestuurd, geheel vrijblijvend.

EN WAT
kunnen wij
 
voor jou  betekenen?



een training zoeken neem Contact op

Kleur je agenda

Autmatische kleuren en indeling

Binnenkort meer tips online!

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF 
En ontvang meteen gratis jouw stappenplan "Drie gouden tips voor meer effectiviteit".

Versturen