Minder efficiƫnt werken kan komen doordat je jezelf verkeerde gewoontes hebt aangeleerd. Deze tips helpen!

Blijvend resultaat? time to change!

Met minder moeite, meer resultaat bereiken?

> een training zoeken

Wil je jouw persoonlijke effectiviteit vergroten?

Soms is het goed om even stil te staan bij de manier waarop je werkt. Vind je dat je bewuster, doelgerichter en meer ontspannen kunt werken? Dan kun je jouw persoonlijke effectiviteit vergroten! Hieronder staan vijf manieren beschreven waarmee je dit kunt bereiken.

1. Doelen stellen

Soms gebeurt het dat je jouw einddoel wel voor ogen hebt maar je toch chaos en onrust voelt. Neem daarom rustig de tijd om jouw doelen zo concreet mogelijk te krijgen. Voorbeeld: ‘Ik wil mijn omzet met 10% laten stijgen in het eerst kwartaal van 2017’ klinkt concreter dan ‘ik wil mijn huidige omzet verhogen.’ Wanneer je de doelen concreet hebt, zet je deze op papier en formuleer je de eerste stappen om ze te behalen. Zo kun je een lijstje maken met alle actiepunten. Houd tot slot tijdens je werkzaamheden je doel voor ogen. Vraag je zo nu en dan af: “levert het werk dat ik doe een bijdrage om mijn doel te bereiken?”

2. Ken je sterke en zwakke punten

Wanneer je constant bezig bent met het verbeteren van je zwakke punten vergeet je waar je kwaliteiten liggen. Het is daarom goed voor je zelfvertrouwen om uit te gaan van je kwaliteiten in je werk. Ontdek waar jouw kwaliteiten liggen en ga hiermee aan de slag.

  • Vergeet niet dat je zo nu en dan wel aan je zwakke punten moet werken. Wanneer je bepaalde vaardigheden nodig hebt voor je werk of als je zelf vindt dat je ze onvoldoende beheerst, is het belangrijk om deze te verbeteren. Stel alleen geen verwachtingen van jezelf die onrealistisch zijn.
Minder efficiƫnt werken kan komen doordat je jezelf verkeerde gewoontes hebt aangeleerd. Deze tips helpen!

3. Maak keuzes

Soms is het nodig om keuzes te maken. Af en toe is het nodig om goed na te denken over wat je belangrijk vindt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende stap in je carrière. Het is soms lastig om keuzes te maken maar je kunt het jezelf makkelijker maken door de volgende punten:
- Omschrijf wat je wilt en maak je doel concreet
- Stel jezelf vragen als: Wat levert het me op?
- Maak een lijst met wat de nadelen zijn
- Wat moet ik wel en wat niet
- Wat vind ik belangrijk?
- Neem de tijd voor je keuzes
- Hoor de mening van andere mensen om je heen

Welke keuze je ook maakt, het is vaak niet een keuze voor altijd. Stel: je hebt een baan die niet bevalt, dan ben je altijd vrij om een nieuwe te kiezen.

4. Omgaan met anderen

Soms leren mensen “nee” zeggen, maar soms moet je ook leren keuzes te maken. Wanneer je niet weet wat je wilt is het belangrijk om je eigen mening, wensen etc. onder woorden te brengen. Denk er dan wel om dat je de mening van anderen blijft respecteren. Als je dit lastig vindt en niet weet wat je wilt of nodig hebt kun je altijd zeggen: ‘Ik wil even overleggen/er even over denken’.

Wanneer je goed voor jezelf zorgt, kun je ook goed voor anderen zorgen. Mensen weten dan waarom ze op je kunnen rekenen omdat je goed in je vel zit. Tot slot is het goed om je eigen belangen op een zodanige manier te communiceren dat andere mensen blijven investeren in jullie relatie.

5. Goed communiceren

Het is soms lastig om goed te communiceren met mensen. Het kan gebeuren dat je elkaar niet snapt en er niet uitkomt. Wat er dan eigenlijk gebeurt, is dat mensen niet het gewenste effect bereiken met hun communicatie. Zo kan het volgende gebeuren: Je collega zegt dat hij begrijpt wat het projectdoel is, maar hij past zijn eigen oplossing toe. Op zo’n moment zijn de verwachtingen van elkaar niet goed afgestemd.

Voor een goede communicatie met iemand is het effect van je gesprek hetzelfde als je bedoeling. Een aantal kenmerken van een goede communicatie is:
- Luister zonder te veroordelen of in te vullen goed naar de ander.
- Controleer door vragen te stellen of jullie elkaar hebben begrepen.
- Laat mensen vrij uit spreken.
- Wanneer iemand emoties laat zien, geef je dit aandacht.
- Er worden concrete afspraken gemaakt.

Door zelf de leiding te nemen in een gesprek werk je vanuit je persoonlijk leiderschap. Jij bepaalt zelf welke ontwikkeling je ondergaat. Hierdoor krijg je meer plezier in je werk en krijg je meer zelfvertrouwen!

Succes!

Zichtbaar, meetbaar en voelbaar

Trainingen

Wat zijn best-practices om je werk te organiseren en te doen?
Hoe kun je de effectiviteit vergroten, hoe breng je het in de praktijk?

>

Coachen

Wat zijn best-practices om je werk te organiseren en te doen?
Hoe kun je de effectiviteit vergroten, hoe breng je het in de praktijk?

>

Projectmanagement

Slagkracht nodig in de organisatie? Wij hebben senior project- en interimmanagers beschikbaar.

>

Referenties

Voorbeelden van organisaties waar wij trainingen hebben gegeven of teams hebben begeleid.

>

Meld je aan bij onze regelmatige TIPS voor een super efficiente werkdag!

* Verplichte velden